Bij het bouwen van een modelbaan moet je rekening houden met een aantal zaken alvorens je begint te zagen en te schroeven.

  • Waar komt de modelbaan te staan
  • Hebben we het over een vaste baan of over een baan in modules
  • Hoeveel treinen wil men laten rijden
  • Wil men ook modelauto’s laten rijden
  • Wordt de baan analoog of digitaal aangestuurd
  • En als je digitaal gaat rijden, rij je dan met de hand of helpt de computer
  • Is het een vlakke baan of een baan met bergen

We gaan het lijstje even af:
Waar komt de modelbaan te staan
Is er veel of weinig ruimte en hoe is de ruimte toegankelijk.
Wil men de gehele ruimte volbouwen of slechts een gedeelte.

Een vaste baan of een modulebaan
Een vaste baan komt eigenlijk het meeste voor. Men ziet ze op een slaapkamer waar elke cm. Is benut om de treinen te laten rijden.
Nadeel van een vaste baan is dat men meestal bij een eventuele verhuizing moet gaan slopen en daardoor jaren van bouwen verloren gaat.
Voordeel van een modulebaan is dat deze altijd verplaatst kan worden.

Hoeveel treinen en eventueel auto’s  wil men laten rijden
Dit heeft meer met de voorkeur van mensen te maken maar is wel belangrijk voor een goed railplan

Analoog of digitaal
Zoals hierboven beschreven is het belangrijk om deze keuze te maken voor de start van de modelbaan omdat de besturing erg belangrijk is voor het aantal treinen en eventueel auto’s  die men wil laten rijden.
Bij analoog dient men per trein een stroomkring te creëren zodat deze vrij kan rijden, dus voor elke trein een vrij spoor.
Bij digitaal kan men op 1 spoor meerdere treinen laten rijden met behulp van een eenvoudige bediening. De lampjes van de trein kunnen aan en uit worden gezet.

Met een centrale of via de computer
Met een centrale kan men meerdere treinen tegelijk aansturen maar het wordt al gauw moeilijk als men veel treinen op de baan heeft staan.
Via de computer kan men met veel mogelijkheden geautomatiseerd gaan rijden, er zijn veel merken en leveranciers van hardware die automatisch rijden mogelijk maken. Tevens heeft men dan ook de benodigde software nodig om dit via de computer aan te kunnen sturen.
Met bepaalde hardware en software is het ook mogelijk om het autoverkeer echt op de modelbaan te laten functioneren.
Wij gaan hier op deze website bewust niet verder op in omdat er zeer veel verschillende voorkeuren zijn die men wil gebruiken.

Een vlakke baan of een baan met bergen
Een vlakke baan wordt veelal gebruikt bij een Nederlands  georiënteerde modelbaan.
Vaak wordt er een plaat hout gekocht en de rails worden hier opgelegd. Voor de eerste keer dat men met treintjes gaat rijden is dit prima.
Het meest voorkomend is het bouwen op een raamconstructie waardoor je makkelijker met verschillende hoogtes kunt werken en eventueel een schaduwstation kunt maken. Hier gaat onze voorkeur dan ook naar uit.
Een baan met bergen maakt het rijden met verdekte opstelsporen wat eenvoudiger en als met buitenlands georiënteerd rijd is dit weer meer voorkomend.

Natuurlijk zijn er veel meer opties en mogelijkheden maar hier schrijf ik over mijn ervaringen met het gebruik van hardware en software maar vooral gaat mijn keuze uit naar het ontwerpen en bouwen van de modelbaan.
Je hebt veel verschillende situaties waar je met het bedenken van een modelbaan rekening moet houden, er zijn mensen die alleen maar verzamelen en een klein baantje willen waar ze zelf hun treinen op kunnen zetten maar ook heb je mensen die met voldoende ruimte een baan willen hebben waar zoveel mogelijk van hun treinen op kunnen rijden.
Hier maak je gebruik van zoveel mogelijk schaduwstations zodat men veel treinverkeer kan realiseren. Je ziet er is zeer veel mogelijk maar om tot een goed plan te komen is er veel werk vooraf nodig met veel schetsen en denkwerk.

Het ontstaan van een modeltreinbaan:
Wij hanteren een aantal stappen die wij, alvorens gaan bouwen, met de cliënt doorlopen:

Stap 1:
Als eerst is het belangrijk om te weten wat iemand voor ideeën en wensen heeft als het om zijn of haar treinen gaat, veel gegevens komen uit een gezellig gesprek met een kop koffie aan de eettafel en van daar uit worden een aantal zaken duidelijk en gaan wij bezig om wat schetsen te maken waar wij onze en de klant zijn ideeën verwerken.

Stap 2:
Bij goedkeuring gaan we dit omzetten naar een realistischer plan op schaal, hier kunnen we dan ook zien dat de gewenste zaken ook werkelijk kunnen worden uitgevoerd.

Stap 3:
Indien men dan tot een akkoord komt gaan we beginnen met een bouwplan samen met een draadplan voor de besturing van de modelbaan.
Het is belangrijk om vooraf te weten wat er allemaal moet worden aangesloten zodat de bekabeling netjes onder de baan kan worden weg gewerkt.
Ook is dit voor de cliënt belangrijk bij eventuele storingen in de toekomt.
Natuurlijk zorgen wij ook na aflevering goed voor de modelbaan zodat de cliënt altijd verzekerd is van een goed rijdende modelbaan.

Stap 4:
De bouw kan beginnen.

Stap 5:
Het opleveren van de modelbaan.